Undgå smerter i fødderne

Få hjælp til problemfødder

green-bar-100

Alt for mange kæmper med smerter i fødderne. Det går udover lysten til at bevæge os og gør os inaktive. Mange ignorerer generne og søger først hjælp, når smerterne er blevet uudholdelige. Her kan du få mere viden omkring problemfødder samt fysioterapeutens råd til, hvordan du kan undgå smerter i fødderne.

Vores fødder kommer i alle former og størrelser. Ikke et par fødder er ens, og de vil ofte afspejle ejermandens livsstil og valg af fodtøj. Desværre er de en overset del af kroppen. Det til trods for, at sunde og raske fødder er nøglen til et aktivt liv.

Ifølge fysioterapeut Rim El Sammaa-Aru fra FysioDanmark, kan de fleste nok nikke genkendende til, at fødderne ikke får den opmærksomhed som de fortjener, og det betyder, at mange døjer med fodproblemer.

”Fødderne er en overset region på trods af, at de er hårdtarbejdende og dagen lang bærer hele vores kropsvægt. Vi ser både yngre og ældre i klinikkerne, som kæmper med svære smerter i fødderne. For nogle bliver smerterne så uoverskuelige, at de helt opgiver at holde sig mobile. Derfor er det vigtigt, at vi bliver bedre til at passe på vores fødder.”

De hyppigste problemer ses ved overanstrengelse af senen i fodbuen, knyster samt smerter omkring hælen, også kaldet hælspore. Dertil kan diagnoser som diabetes, leddegigt og artrose også være synderen. Alle smertefulde tilstande, der kan give reduceret mobilitet og med tiden kan påvirke andre områder i kroppen.

De fleste vil kompensere for smerter i foden ved fx at halte. Det kan give muskelsmerter og manglende ledbevægelighed i både knæ, hofte og ryg. Et andet markant problem er, at stadig flere bliver overvægtige. Jo mere vi vejer, jo mere belaster vi vores fødder.

Tjek dit fodtøj

Der kan være flere årsager til fodproblemer, men mange kan relateres til forkert fodtøj. Høje hæle, spidse sko, sko der er for små eller ikke giver foden den nødvendige støtte. Hvis vi vil undgå smerter, er det derfor vigtigt, at vi tænker over, hvilket fodtøj vi går med og hvornår.

En god sko virker stødabsorberende, har en god blød sål og giver foden og svangen en solid støtte. De højhælede er ifølge fysioterapeuten ikke dømt ude, men skal man være i gang flere timer, er det en god ide at have et alternativ med i tasken. Oplever man gentagende gener ved en bestemt sko, bør man skifte dem ud.

Find årsagen og kom smerterne til livs

Den gode nyhed er, at man kan gøre meget for afhjælpe problemfødder. Det vigtigste er at finde årsagen. Fysioterapeuten kigger både på din fodtype, og kroppen som helhed for at identificere årsagen. Ofte kan manuel behandling, træning og viden om, hvordan du holder dine fødder sunde hjælpe. Individuelt tilpassede såler og indlæg, der beskytter mod stød og retter fodens stilling, kan også have en smertelindrende effekt.

Er der tale om fx leddegigt og andre diagnoser, kan du hos fysioterapeuten få hjælp til at holde dine fodled bevægelige, så din fodafvikling forbliver så fleksibel som muligt.

”Vi kan heldigvis gøre en del, men man skal huske på, at ikke én fod er ens. Derfor afhænger løsningen også af det konkrete tilfælde. Men får vi behandlet problemet i god tid, er vi allerede et skridt foran, fortæller Rim El Sammaa-Aru, der opfordrer, til at man løbende passer godt på sine fødder og opsøger hjælp, hvis man oplever vedvarende smerter.

Få en professionel vurdering  og en hurtig afklaring

Døjer du med smerter i fødderne, så kontakt til din lokale FysioDanmark og bestil tid til en undersøgelse. Undersøgelsen tager udgangspunkt i en grundig screening af hele kroppen, for at identificere årsagen til problemet. Herefter vil vi i samarbejde med dig, se på hvilken løsning, der kan hjælpe dig bedst muligt.

Vi arbejder både med individuelt udformede såler og aktiv behandling - alt efter behov.