Problemer med arm, skulder, albue eller hånd

Få hjælp til arm, skulder, albue og hånd hos fysioterapeuten

Smerter og ømhed i arm, skulder, albue og hånd er ikke ualmindeligt. Det kan skyldes flere ting som fx uhensigtsmæssig arbejdsstilling, pludselige belastninger i hverdagen eller at du bliver udsat for intense, store belastninger i forbindelse med sport og leg.

Hvis du oplever smerter eller ømhed i arm, skulder, albue og hånd, kan du få hjælp af en fysioterapeut.

Sådan opleves symptomerne

• Lokal smerte i skulderen, albue og håndled

• Sporadiske smerter, som fx sovende og/eller prikkende fornemmelse i skulder og arm

• Smerter ved bevægelse eller belastning

• Smerter der viser sig når du hviler armen, fx ved computer, eller når du sover

• Nedsat bevægelighed og/eller kraft

• Muskelspændinger omkring skuldrene

Hvorfor får du ondt i arm, skulder, albue og hånd?

Ondt i arme, skuldre, albuer og hænder kan skyldes mange ting. Ofte skyldes det forkert siddestilling eller kropsholdning, nakkeproblemer og uhensigtsmæssig belastning, men det kan også skyldes ulykker, fx fald eller et uheld i forbindelse med sport.

På arbejdet kan du måske have meget ensidigt gentaget arbejde eller forkert brug af computer og mus. Det kan også give problemer.

Typiske årsager til smerter og nedsat funktion i arme, skuldre, albuer og hænder:

• Forskellige former for gigt som fx leddegigt, slidgigt i skulderled, håndled og fingerled

• Betændelsestilstand i albue – det der kaldes ’tennisalbue’ (ydersiden) eller ’golfalbue’ (indersiden)

• Seneskedehindebetændelse i underarm eller håndled

• Afklemning af nerver i håndleddet. Det kaldes i fagsprog karpaltunnelsyndrom

• ’Frossen skulder’, hvor der er stivhed omkring skulderleddet

• Afklemning af en sene tæt på selve skulderleddet. I fagsprog siger man impingement syndrom

Smertelindring

Sådan behandler fysioterapeuten smerter i arm, skulder, albue og hånd

Hos FysioDanmark hjælper vi med behandling, der passer præcis til dig og dine udfordringer. Sammen med dig lægger vi en plan for, hvordan du undgår at problemet vender tilbage.

• Din fysioterapeut undersøger dig grundigt for at klarlægge hvad der er årsag til dine smerter.

• Dernæst lægger fysioterapeuten sammen med dig en behandlingsplan, så årsagen til dine smerter eller besvær bliver reduceret eller forsvinder.