fbpx Skip to content

Problemer med arm, skulder, albue eller hånd

Smerter i arm, skulder, albue eller hånd

green-bar-100

Få hjælp til arm, skulder, albue og hånd hos fysioterapeuten. Smerter og ømhed i arm, skulder, albue og hånd er ikke ualmindeligt, men det er vigtig at få kortlagt årsagen, så man ikke forværre problemet.

Det kan skyldes flere ting som fx uhensigtsmæssig arbejdsstilling, pludselige belastninger i hverdagen eller at du bliver udsat for intense, store belastninger i forbindelse med sport og leg.

Hvis du oplever smerter eller ømhed i arm, skulder, albue og hånd, kan du få hjælp af en fysioterapeut.

nude-woman-with-a-neck-injury-on-black-background-PCZDEB3

Sådan opleves symptomerne

Lokal smerte i skulderen, albue og håndled

Sporadiske smerter, som fx sovende og/eller prikkende fornemmelse i skulder og arm

Smerter ved bevægelse eller belastning

hex

Smerter der viser sig når du hviler armen, fx ved computer, eller når du sover

Nedsat bevægelighed og/eller kraft

Muskelspændinger omkring skuldrene

Sådan behandler fysioterapeuten smerter i arm, skulder, albue og hånd

Hos FysioDanmark hjælper vi med behandling, der er skræddersyet til dig og dine udfordringer. Sammen med dig lægger vi en plan for, hvordan du undgår at problemet vender tilbage.

• Din fysioterapeut undersøger dig grundigt for at klarlægge hvad der er årsag til dine smerter.
  • Dernæst lægger fysioterapeuten sammen med dig en behandlingsplan, så årsagen til dine smerter eller besvær bliver reduceret eller forsvinder.

Hvorfor får du ondt i arm, skulder, albue og hånd?

green-bar-100

Ondt i arme, skuldre, albuer og hænder kan skyldes mange ting. Ofte skyldes det forkert siddestilling eller kropsholdning, nakkeproblemer og uhensigtsmæssig belastning, men det kan også skyldes ulykker, fx fald eller et uheld i forbindelse med sport. På arbejdet kan du måske have meget ensidigt gentaget arbejde eller forkert brug af computer og mus.

Forskellige former for gigt som fx leddegigt, slidgigt i skulderled, håndled og fingerled.
Afklemning af nerver i håndleddet. Det kaldes i fagsprog karpaltunnelsyndrom.
Betændelsestilstand i albue – det der kaldes ’tennisalbue’ (ydersiden) eller ’golfalbue’ (indersiden).
’Frossen skulder’, hvor der er stivhed omkring skulderleddet.
Seneskedehindebetændelse i underarm eller håndled.
Afklemning af en sene tæt på selve skulderleddet. I fagsprog siger man impingement syndrom.