Løberknæ - Hvordan forebygger og behandler man det?

Løberknæ kan være en smertefuld omgang, som for en periode kan sætte en stopper for en aktiv livsstil. Derfor er det vigtigt at vide, hvordan man kan forebygge skaden, og hvordan den kan behandles, så man kan komme sig hurtigst muligt.

Hos FysioDanmark er vi eksperter i genoptræning og behandlinger, så du hurtigst muligt kan komme på benene igen.

loeberknae-behandling

Hvad er løberknæ?

Et løberknæ kaldes også for tractus Iliotibialis syndrom, som er en betegnelse for stærke smerter i knæet, som ofte er udløst af overanstrengelse i forbindelse med en fysisk aktivitet.

Det er en skade, som ses hos mange løbere, hvoraf den har fået navnet. Dog ses den også hos andre typer af atleter såsom cykelryttere eller fodboldspillere, hvor belastningen også kan være hård mod leddene.

Tilstanden opstår ofte på grund af en friktion og kompression af en sene i benet, som resulterer i inflammation i slimsækkene.

Hvad er symptomerne på løberknæ?

Løberknæ symptomer kan variere fra person til person, men optræder oftest på den ydre side af knæet. Smerterne kommer oftest ved fysisk aktivitet, men kan forekomme et stykke inde i aktiviteten.

I starten kan de være diffuse og svære at lokalisere, og det er ikke sikkert, at det er muligt at pege direkte på det sted, som gør ondt i knæet.

Efter noget tid vil smerterne dog blive mere tydelige og lokale. Smerterne kan stråle op mod lårmusklen, hvor de ofte også vil sidde på ydersiden.

loeberknae-genoptraening

Behandling af løberknæ

Når det handler om behandling af løberknæ, er det vigtigste at reducere belastningen. Det handler derfor om at undgå fysisk aktivitet, hvor du kan mærke smerterne.

De første par uger vil det være en god idé at give knæet helt ro, så man ikke forværrer skaden. Herefter kan man stille og roligt begynde med fysisk aktivitet, men med en lavere intensitet. Her kan du notere om smerterne opstår, og hvor de sidder henne, så du kan holde øje med forbedringer.

En fysioterapeut hos FysioDanmark kan hjælpe dig med at lave et træningsforløb til dit løberknæ, så du er sikker på, at du ikke forværrer din tilstand gennem træningen.

Hvem er vi?

FysioDanmark har landets førende fysioterapeuter, som kan hjælpe med alt fra personlig træning til behandlinger af skader. Vi fokuserer altid på at være i øjenhøjde med vores patienter, og vi sørger for at skabe et tryg miljø.

Find én af vores 80 klinikker i nærheden af dig.