Smerter i arm, skulder, albue eller hånd

Få hjælp til arm, skulder, albue og hånd hos fysioterapeuten. Smerter og ømhed i arm, skulder, albue og hånd er ikke ualmindeligt, men det er vigtig at få kortlagt årsagen, så man ikke forværre problemet.

Hvis du oplever smerter eller ømhed i arm, skulder, albue og hånd, kan du få hjælp af en fysioterapeut.

Smerter i arm, skulder, hånd

Smerter kan skyldes flere ting som fx uhensigtsmæssig arbejdsstilling, pludselige belastninger i hverdagen eller at du bliver udsat for intense, store belastninger i forbindelse med sport og leg.

Smerter i arm, skulder og albue kan skyldes mange forskellige ting

Problemer med arm, skulder, albue eller hånd

Hos FysioDanmark hjælper vi med behandling, der er skræddersyet til dig og dine udfordringer. Sammen med dig lægger vi en plan for, hvordan du undgår at problemet vender tilbage.

• Din fysioterapeut undersøger dig grundigt for at klarlægge hvad der er årsag til dine smerter.
  • Dernæst lægger fysioterapeuten sammen med dig en behandlingsplan, så årsagen til dine smerter eller besvær bliver reduceret eller forsvinder.

Ondt i arme, skuldre, albuer og hænder kan skyldes mange ting. Ofte skyldes det forkert siddestilling eller kropsholdning, nakkeproblemer og uhensigtsmæssig belastning, men det kan også skyldes ulykker, fx fald eller et uheld i forbindelse med sport. På arbejdet kan du måske have meget ensidigt gentaget arbejde eller forkert brug af computer og mus.

Sådan opleves symptomerne

Symptomerne kan være i form af lokal smerte i skulderen, albue og håndled, sporadiske smerter, som fx sovende og/eller prikkende fornemmelse i skulder og arm, smerter ved bevægelse eller belastning, samt smerter der viser sig når du hviler armen, fx ved computer, eller når du sover.

Derudover kan man også opleve nedsat bevægelighed og/eller kraft og muskelspændinger omkring skuldrene

Hvorfor får du ondt i arm, skulder, albue og hånd?

Forskellige former for gigt som fx leddegigt, slidgigt i skulderled, håndled og fingerled.

’Frossen skulder’, hvor der er stivhed omkring skulderleddet.

Seneskedehindebetændelse i underarm eller håndled.

Afklemning af nerver i håndleddet. Det kaldes i fagsprog karpaltunnelsyndrom.

Betændelsestilstand i albue – det der kaldes ’tennisalbue’ (ydersiden) eller ’golfalbue’ (indersiden).

Afklemning af en sene tæt på selve skulderleddet. I fagsprog siger man impingement syndrom.

Læs om andre lidelser og behandlingsformer

Her kan du læse mere om iskiasnerven og fibersprængning.

gode råd til en sund hverdag

Følg med på bloggen, når vores dygtige fysioterapeuter sætter fokus på forskellige temaer omkring fysioterapi, særlige problematikker og livsstil samt giver gode råd til en sund hverdag.

Læs mere og få inspiration på vores blog

Følg med på bloggen