Hovedpine og nakkesmerter - Få hjælp af en fysioterapeut

Rigtig mange danskere oplever smerter og spændinger i hoved og nakke med jævne mellemrum. For de fleste er de blevet et livsvilkår, der symptombehandles med smertestillende medicin. Det er rigtig ærgerligt for de fleste kan hjælpes gennem fysioterapi.

Nakkesmerter og hovedpine

Hos fysioterapeuten ser vi på årsagen, og hvilken behandling, der kan afhjælpe problemet hurtigst muligt.

Behandling af nakke- og hovedsmerter

Smerter og spændinger i nakke og hoved

Årsagerne til hovedpine og nakkegener kan være, at du i længere tid har belastet dine muskler og led. Forkerte arbejdsstillinger, træk, mangel på bevægelse i hverdagen eller at du har været udsat for en skade, kan være årsagen. Det kunne også være at iPad’en eller hovedpuden er synderen.

Fysioterapeuten kan hjælpe dig med at finde årsagen til dine smerter og spændinger, og herfra arbejde målrettet på at løsne op i de ramte muskler og led for at lindre smerterne. Ved at finde årsagen, kan vi med en konkret handlingsplan reducere de faktorer, som er medvirkende til at smerterne opstår.

Hvis du oplever symptomer som hovedpine og nakkesmerter, gennem længere tid, anbefaler vi, at du tager kontakt til din lokale FysioDanmark, og bestiller tid til en indledende samtale og undersøgelse.

Sådan behandler fysioterapeuten smerter eller spænding i hoved og nakke

Hos FysioDanmark hjælper vi med behandling, der passer præcis til dig og dine udfordringer. Sammen med dig lægger vi en plan for, hvordan du undgår at problemet vender tilbage.

Spændinger i nakke, tinding eller smerter bag øjnene.

Smerter og/eller stivhed i nakken.

Der er mange forskellige teknikker/metoder til behandling. Det kan for eksempel være at du får løsnet led med nedsat bevægelighed, bløddelsbehandling af spændte muskler, udspænding af stramme muskler, akupunktur mv. Du vil blive vejledt i forhold til arbejdsstillinger, holdning/hensigtsmæssige bevægemønstre. En meget vigtig del af behandlingen er øvelser. Du vil blive introduceret til genoptræning i form af holdtræning, træning hvor din fysioterapeut er tilstede som vejleder eller selvtræning og hjemmeøvelser.

Hvis dine smerter skyldes overbelastning og der er brug for, at du skåner området i en periode, vejleder fysioterapeuten dig til, hvordan du bedst muligt gør dette. Muskler og led skal dog bruges og holdes ved lige, og derfor vil din fysioterapeut hjælpe dig i gang med de rigtige øvelser i det rette tempo og justerer dine øvelser, så der sker fremskridt i løbet af din træning.

Hovedpine:

Spændinger i nakke, tinding eller smerter bag øjnene.

Pressende fornemmelser fra nakken eller bag øjnene.

Trykkende smerter, der føles som en stram ring omkring hovedet eller panden.

Nedsat følesans i arm og hånd.

Dunkende, stærk smerte i den ene side af hovedet, som forstærkes af skarpt lys og høje lyde.

Nakke-gener:

Smerter og/eller stivhed i nakken.

Besvær med at dreje hovedet og/eller bøje nakken.

Nedsat følesans i arm og hånd.

Snurrende fornemmelse i arm, hånd og/eller fingre.

Smerter ud i armen.

Få mere information

Hovedpine og nakkesmerter er meget udbredt blandt befolkningen, og ofte en grund til sygefravær. Begrebet dækker over mange forskellige symptomer, som kan variere fra kortvarige gener til længere varige diagnoser.

Det kan dog være en vanskelig proces at identificere, da der ofte er flere faktorer indblandet i generne. Det betyder dog ikke, at det ikke kan behandles. En fysioterapeut vil skræddersy et program til dig, baseret på dine smerter og symptomer.

Diskusprolaps i nakken kan også være en årsag til smerterne, og det er derfor en god idé at få klarlagt årsagen til dine smerter. I nogle tilfælde kan det også være symptomer på alvorlige tilstande.

Oplever du følelsesløshed, besvimelse eller opkast i forbindelse med hovedpine og nakkesmerter bør du altid kontakte læge. Du skal også være opmærksom på, hvis du oplever stivhed i nakken og feber, da dette kan være symptomer på hjernehindebetændelse.

gode råd til en sund hverdag

Følg med på bloggen, når vores dygtige fysioterapeuter sætter fokus på forskellige temaer omkring fysioterapi, særlige problematikker og livsstil samt giver gode råd til en sund hverdag.

Læs mere og få inspiration på vores blog

Følg med på bloggen

Hvem er Fysio Danmark

FysioDanmark er mere end bare fysioterapi. Vi giver dig forudsætningerne for at leve et sundt og smertefrit liv gennem træning og vores viden inden for området.

Om du døjer med hovedpine og nakkesmerter, har brug for genoptræning eller bare gerne vil starte med at træne, så kan vi hjælpe dig hos FysioDanmark. Vi har tilknyttet kompetente fysioterapeuter, som kan hjælpe dig med at komme over smerter eller skader.

Hos FysioDanmark ønsker vi at skabe forudsætningerne for den bedste træning og behandling, samt hjælpe danskerne med at have fysikken til det liv, de ønsker at leve.

FysioDanmark har over 80 klinikker spredt udover Danmark. Find en FysioDanmark klinik i nærheden af dig.

Hvorfor får man hovedpine og nakkesmerter?

Der kan være mange årsager til, at man oplever hovedpine og nakkesmerter. Ofte er der flere faktorer, som spiller ind og det kan derfor være svært at finde én årsag.

Hvad skal man gøre ved voldsom hovedpine og nakkesmerter?

Ved akut og voldsom hovedpine og nakkesmerter anbefaler vi altid at søge lægehjælp, da dette kan være til grund for andre alvorlige tilstande.

Hvordan hjælper en fysioterapeut med hovedpine og nakkesmerter?

En fysioterapeut kan vurdere dine symptomer og tilrettelægge et program, som passer til dig.

Hvor længe varer hovedpine og nakkesmerter?
Det er forskelligt, hvor længe man oplever smerterne, da dette afhænger af årsagerne. Det kan vare alt fra nogle dage til år.