Sådan holder du motivationen i sommerferien

Få inspiration til en aktiv sommer

green-bar-100

En af de absolut største udfordringer ved at få fysisk aktivitet ind i hverdagen er motivationen. Sommeren kan være ekstra svær, fordi dagligdagens vante rutiner erstattes af ferie. Men vil du gerne holde både motivationen og formen oppe i ferien, så læs med her og få inspiration til en aktiv sommer – der skal faktisk ikke så meget til.

Vi kender det alle. Vi har de bedste intentioner, men et par dage inde i ferien kniber det med motivationen,og vi orker ikke at holde fast i træningsrutinen. Men hvis man nu gerne vil være aktiv i sin ferie, hvordan kan man så holde motivationen oppe – særligt når kalenderen siger afslapning og flydende feriedage?

Motivation er afgørende, hvis du vil holde dig aktiv. Det er en udfordring, som personlig træner og fysioterapeut Mark Abildhauge fra FysioDanmark er ekspert i. For ham handler det om at se motion som en vigtig brik i ens livskvalitet – ikke som en sur pligt. For sundhedsfordelene er mange, selv ved den lille indsats – både fysisk og mentalt.

 

Find den indre motivation

Uanset om det gælder den lille eller store indsats, så handler det om at finde frem til det, der driver dig – det der tænder din motivation. Hvis vi kan finde dét drive, så er vi allerede godt på vej til at kunne holde fast i vores nye gode vaner – også efter sommerferien. Så er det egentligt ligegyldigt, om du har en ambition om at løbe en maraton eller gå en tur om dagen. Motivation er nøglen til at få fysisk aktivitet integreret i vores hverdag, forklarer Mark Abildhauge.

 

Motion som kilde til afslapning

Ifølge Mark Abildhauge er det vigtigt, at vi kommer ned i gear og slapper af, når vi holder ferie. Men det kan motion også hjælpe med. Langt de fleste vil nemlig opleve, at de får en følelse af tilfredshed, glæde og ro i kroppen, når de har bevæget sig. På den måde kan motion være en kilde til afslapning. Og netop den følelse er i sig selv vigtigt at huske på, når undskyldningerne begynder at trænge sig på.

Er vi derimod inaktive over en længere periode, kan vi blive rastløse og få smerter i kroppen. Fx kan langt de fleste ryg- og lændesmerter, som rigtig mange danskere døjer med, relateres til inaktivitet og kan effektivt modvirkes med træning og bevægelse.

Med andre ord står alle de gode argumenter i kø, pointerer Mark Abildhauge, der herunder har samlet 5 gode tips til at holde motivationen oppe i ferien.

 

De 5 motivations boostere

Find dit drive: hvad kan overbevise dig om at komme ud af døren, selv når du virkelig ikke orker? Er det tanken den gode følelse efter?  Måske har du en livsstilssygdom, som du gerne vil have kontrol over? Eller vil du gerne holde vægten i ferien?  Mærk efter hvad der betyder noget for dig og brug det som din motivation.

Lidt er helt fornuftigt: du behøver ikke løbe 5 km for at det tæller. Faktisk opfordrer Mark Abildhauge til, at du helt slipper de store forventninger og stiler efter en god gåtur et par gange i ugen. Hvis du føler for mere, kan du altid skrue op for tempoet.

Byt fitness ud med hyggelig ferieaktivitet: motion behøver ikke være pligttræning i et fitnesscenter. Gør det du i forvejen nyder at have tid til, nu hvor det er ferie. Lange gåture ved stranden, leg med ungerne eller en tur på rulleskøjter igennem byen er også så god motion.

Boost din sundhed: blot en halv times gåtur om dagen har en gavnlig effekt på din sundhed og reducerer risikoen for en lang række livsstilssygdomme. Dertil er det godt mod fx depression og søvnløshed. Den tanke er i sig selv en god motivationsfaktor.

Ros dig selv: vi har en tendens til at sætte barren alt for højt. Når vi så ikke lykkedes med det, vi har sat os for, så straffer vi os selv med dårlige tanker. Vi skal gøre det stik modsatte! Vi skal rose os selv – det giver motivation, også når det er svært.