fbpx

Sundhed

Det er nødvendigt at træne...

De, som mener, at de ikke har tid til motion, må før eller siden sætte tid af til at være syg.
Edward Stanley – engelsk politiker 1826 – 1893

Det er et barsk udsagn, som desværre rummer en god portion sandhed. Din krop har nemlig behov for at blive brugt. Uden aktivitet vil musklerne svinde ind, dine knogler og led blive svagere – og dit kredsløb fungere dårligere. Alle kan træne - det vigtigste er at finde en motionsform, som passer til dig og finde det niveau, hvor du skal starte, hvis ikke du er vant til at være fysisk aktiv.

Heldigvis kan du motionere på mange forskellige måder. Gåture fx er også motion – og en god en af slagsen. Men der findes utallige måder at få motion på, og FysioDanmarks fysioterapeuter kan vejlede dig til at finde lige det, som passer til dig.

FD_Skulder_øvelse-3-sh-lilleKsk

Find din motionsform

Mange af FysioDanmarks klinikker har holdtræning, som du kan melde dig til – også hvis du aldrig har trænet før.

Du kan også få et træningsprogram med løbende opfølgning, så du selv kan træne i klinikkens træningscenter – og gøre det i dit eget tempo. Det vigtigste er, at du finder en motionsform, du kan lide.

Hvis du hader at løbe, så find en makker at spille badminton med i stedet. Du kan også danse dig i form eller gå i svømmehallen. Eller du kan melde dig til et hold i gymnastik, zumba eller boksning. Tag gerne din nabo eller din søster med – det er tit meget nemmere at komme ud ad døren, hvis du har en at følges med.

Motion gør glad

Når først du kommer i gang, vil du opdage, at motion kan blive en rutine på samme måde som du børster tænder og gør rent. For mange bliver træningen noget, de ser frem til – og til sidst slet ikke vil undvære.

Men det allerbedste ved motion er nok, at du med garanti vil føle dig godt tilpas bagefter, både i krop og hjerne. Motion gør godt i kroppen - og gør dig i glad i låget!

Kost - du er hvad du spiser

Gennem din kost skal krop og hjerne have hvad de har brug for. Så selv om du måske ikke har behov for at tabe dig, bør du være bevidst om, at du får den rigtige fordeling af protein, kulhydrat og fedt. Din fysioterapeut kan vejlede og støtte dig i en omlægning af kosten. Har du særlige behov, så ved fysioterapeuten hvor du skal gå hen, for at få en mere specialiseret rådgivning.

Det er relevant i en lang række tilfælde - f.eks. ved hjerte-/karsygdomme, ved overvægt, men kan være lige så relevant, hvis du dyrker sport på højt niveau.

sundmad1400x500kvadrat