Jul Jul Jul - endelig Jul

Kom godt gennem julen

green-bar-100

Nu står endnu en jul for døren med alt, hvad den indebærer. God fed julemad, lange julefrokoster med familien, fester med venner og kolleger, og godt med jule stress og jag for at nå det hele inden juleaften - alt sammen noget, der kan være en udfordring for kroppen. Når det hele er overstået, sidder vi forpustet tilbage med dårlig samvittighed over, den al for megen mad og drikke, vi har indtaget i løbet af december. Her er et bud på, hvordan vi erhverver os lidt overskud, så vi også får nydt den søde juletid.

 

Juleshopping uden rygsmerter

Vi kan starte med shoppingsturene ned ad strøget eller i supermarkederne, hvilket alt afhængig af hyppighed og mængde kan være en vægtmæssig udfordring for ryggen. Det at slentre rundt i langsomt tempo, stoppe lidt op for så gå videre, det at stå i kø i forretningerne og sidst men ikke mindst at slæbe de tunge poser og net med madvarer og indkøb, stiller krav til stabiliteten og styrken i og omkring rygsøjlen.

 

Folk, der døjer med ryggen, er sjældent glad for den langsomme tur gennem gaderne eller de store indkøbsture i supermarkederne, og er konstant på jagt efter nærmeste bænk, hvor ben og ryg kan hviles lidt. Selvom det er dejligt at få ordnet alle gaverne og diverse indkøb på en gang, kan det være en god idé at fordele indkøbene over flere dage, så slæberiet, og dermed også belastningen, fordeles. Hjælper man desuden sig selv ved at gå i et rask tempo, så holdningen er mere oprejst og vægtfordelingen i øvrigt er ligeligt fordelt i begge hænder, ja så bliver belastningen på rygsøjlen bare mindre. Skulle pulsen komme lidt op undervejs, så er det bare en sidegevinst.

 

Husk også i fællesskabet ånd på at overveje, hvordan vi kan hjælpe hinanden i familien med at fordele juleindkøbene. Skulle man få taget sig sammen til at få sendt den ønskeseddel allerede i november, så var der lidt flere weekender at fordele julegave indkøbene over?

 

Julemad og alkohol i lange baner

Nu hvor indkøbene er ordnet, er der fortsat julefrokoster, der venter. Vi spiser og drikker langt mere og meget mere usundt, end vi gør resten af året. Festerne med venner og kolleger er socialt uundværlige, men helbredsmæssigt også en udfordring, når den megen alkohol skal ud af kroppen igen.

 

Et for stort indtag af alkohol virker som en forgiftning af kroppen, og er helt sikkert sjovere mens den står på, end den er for leveren dagen efter. Sørg for at drikke godt med vand inden og undervejs i festen, så væskebalancen holdes stabil, spis godt inden alkoholindtaget for alvor går i gang, og hold igen med den skarpe spiritus og snup en øl i stedet for. Få noget frisk luft, en masse vand og en rask gåtur dagen efter, så forbrændingen af alkohol i leveren hjælpes på vej.

 

Julen er heldigvis hjerternes og familiens tid, så hvorfor ikke hygge sig sammen i køkkenet, hvor alle kan give et nap med, når selve julemiddagen skal laves. Julemiddagen egner sig måske for nogen ikke helt i samme grad til at blive delt op, alt skal jo være klar, når julelysene tændes. Køkkenarbejde kan være hårdt for ryggen, og ligesom vi kender det fra arbejdspladsen, er det godt at variere arbejdsstillingerne.

 

Det næste stillingen er populært sagt altid den bedste. Så selvom man kunne fremstå som en urolig Søren Banjomus, så hjælper det ryggen at skifte mellem sidde, stående og gående stillinger, da afvekslingen udtrætter musklerne mindre i og omkring ryggen. Det er selvfølgelig en fordel at forberede, alt hvad der kan forberedes i dagene inden selve juleaften, så mindskes julestressen, og den samlede tid man arbejder ved køkkenbordet fordeles over flere dage. Da det er de færreste private køkkenborde, der er højdeindstillelige, risikerer man, ryggen gør knuder af for meget foroverbøjet arbejde, eller skuldrene bliver spændte, fordi armene løftes for højt, jo længere tid man arbejder ved en forkert bordhøjde. Når vi er lidt fælles om forberedelserne, skaber vi rum for hyggeligt og livsbekræftende nærvær, og skaber mere tid til hinanden, som alt andet lige må være det vigtigste.

 

Hjælp maven på vej i julen

Langt de fleste har fri i juledagene, og meget tid bruges på at sidde ved det veldækkede julebord. Det er utrolig hyggeligt og nærværende at havde tiden til at være sammen med familie & venner, men desværre er de mange timer ved bordet ikke særligt godt for hverken vægten eller kredsløbet. Langt de fleste af os spiser meget mere end vi normalt ville gøre, drikker godt med øl og snaps, og traditionel julemad er jo ikke ligefrem kendt for de mange grove grønne kostfibre.

 

Alt i alt betyder det vores maver er på overarbejde i julen. Vores fordøjelse fungerer bedst, hvis vi får bevæget os ind imellem måltiderne, drikker godt med vand og i øvrigt spiser mindre mængder. Så prioriter tiden til at komme ud og gå en rask tur både store og små, hold lidt igen med den fede mad, og snup en tår vand indimellem snapsene.

 

Men frem for alt; nyd den søde juletid, og smid den dårlige samvittighed væk. Vi ved jo godt, vi alligevel retter op på det i januar måned med den rigtige sunde livsstil igen, så det er spild af tid med for mange spekulationer over tiden, ikke er til at få løbeskoene på. Nyd samværet med børn, venner og familie, vær tilstede i nuet og glem alt om stress & jag. Vi når det jo alligevel det hele hvert år, så hvorfor spilde tiden på unødige bekymringer, når vi kan nyde nærværet med andre i stedet for.

 

 

Indlægget er skrevet af Lotte Krebs, fysioterapeut og klinikejer ved Fysiodanmark Randers.