Nytår - Nye sunde vaner

Sådan holder du nytårsforsættet

green-bar-100

2020 går på held og 2021 står allerede for døren. Med det nye år kommer ofte de tilbagevendende nytårsforsætter med ønsket om nye vaner og forandringer. Særligt målet om en sundere og mere aktiv livsstil fylder meget hos mange. Men hvor god er du egentlig til at holde fast i dit sunde nytårsforsæt?

Vi er mange, der er vilde med sunde nytårsforsætter. En ny start på et nyt år. Oven på en kalorietung december kan det være en kærkommen ide med nye sunde vaner. Faktisk topper ønsket om at komme i gang med at træne, spise sundere og vægttab listen over danskernes nytårsforsætter. Men for mange holder de gode intentioner ofte kun i januar, hvor efter mange mister motivationen.

Men hvordan undgår du, at de gode intentioner forsvinder i dårlige undskyldninger, der ender med, at du må opgive nytårsforsættet? Det handler først og fremmest om at træffe en beslutning og holde fast i den, fortæller Anne Gøtzsche, der i mange år har arbejdet med motivation og livsstilsændring som fysioterapeut og erfaren løber. Her får du hendes bedste råd til at holde fast i nytårsforsættet.

 

Sund livsstil og mentalt overskud

Vil du gerne holde motivationen omkring dit nytårsforsæt oppe, er det vigtigt at du starter med at konkretiserer dit mål – hvad er det helt konkret du gerne vil opnå? En ting er, at du gerne vil have en sundere livsstil i 2020, men hvad indebærer det? Er det, at du gerne vil tabe dig, have et fornuftigt BMI, et højt kondital eller vil du gerne løbe en maraton? Eller handler det i virkeligheden om at være velafbalanceret og glad?

Sund livsstil er mange ting. Så start med at lave en handleplan for det første halve år. Sæt delmål, - realistiske delmål, skriv træningsdagbog og kostdagbog i starten af forløbet. Så bliver det mere overskueligt.

 

Hold fast i din beslutning

Det vigtigste når du skal starte et nytårsforsæt om at begynde en sundere livsstil, er beslutningen. Og hermed menes din BESLUTNING!  Hvis du gerne vil gennemføre en livstilsændring, skal det være fordi du sætter dig dette mål og ikke fordi, at din partner, venner eller familie synes, at du skal. Beslutningen skal komme fra dig – det er dig, der skal have motivationen til at komme i gang.

Ændringer af vaner eller etableringen af nye kan være udfordrende. Vaner er utrolig fastgroede i os og kræver tid at ændre for ikke at falde tilbage i vante rutiner. Dette er grunden til, at det er svært, og mange giver op undervejs – særligt når det gælder sundhed.

Hvis du tvivler på din motivation så undgå at begynde alene. Tilmeld dig holdtræning eller lav træningsaftaler med vennerne. Har du særlige udfordringer, kan du få udarbejdet et træningsforløb i samarbejde med en fysioterapeut, så du er sikker på at komme godt fra start.

 

Hurtigt positiv effekt

Endorfin-balancen ændre sig allerede under første løbetur, og kredsløbspåvirkningen følger efter en månedtid. Mange vil derfor mærke en mental forbedring ved første træning. Kroppen føles sundere, og du vil automatisk blive glad og tilfreds med din indsats, hvilket kan booste din motivation til at fortsætte træningen og den gode udvikling.

I takt med at du oplever hurtige resultater i form af øget velvære, mentalt  tilfredshed og fx begyndende vægttab, mærker du også at kroppen bliver mere udholdende og du får øget energi og overskud  i dagligdagen. På dette tidspunkt vil motivationen til at fortsætte ofte komme af sig selv. Efter en rum tid vil træningen ikke føles som en kamp og en overvindelse, men som ny naturlig del af dagligdagen og livet.

 

Alle kan ændre livsstil

Alle kan ændre deres livsstil og holde et nytårsforsæt, - nogle med mere hjælp end andre, og nogle med flere bump på vejen end andre. Det behøver ikke være ekstremt tidskrævende, hverken hvad angår kosten eller motionsdelen. Keep it simple, og lad vær med at gøre det kompliceret. Spis mindre, spis sundere, bevæg dig mere og sørg for at skabe nogle rammer for dit liv, der gør dig tilfreds i det daglige.