Smerter i knæ, hofte eller fod?

Fysioterapi smertelindre og hjælper dig til bedre funktion i ben, hofte, knæ og fod

Tusindvis får hvert år skader i ben og knæ i forbindelse med træning, skiferie, ekstremsport eller en gåtur i skoven, der ender i en forvridning, forstrækning eller en brækket knogle.

Det kan også være, at du oplever smerter i knæ på grund af artrose (slid) eller smerter i forfod eller hæl. I alle tilfælde kan du få kvalificeret hjælp hos din fysioterapeut.

Knæskade

Symptomer

Det har ofte stor indflydelse på dagligdagen, når vi har ondt i ben, hofte knæ eller fod. Derfor er det vigtigt at få hjælp og vejledning hurtigt, så smerter og begrænset funktion bliver behandlet. Hos FysioDanmark får du behandling af professionelle, erfarne fagfolk.

Problemer med ben, hofte, knæ eller fod er ofte forbundet med:

• Forstuvet ankel

• Forvredet fod eller knæ

• Fejlstilling i knæ eller fod

• Artrose (slid) i hofte, knæ, ankel eller fod

• Fibersprængninger eller forstrækninger

• Løberknæ eller springerknæ

• Overbelastningsskader som fx hælsmerter og skinneben

• Smerter i forfod

• Skade på menisk eller korsbånd/ledbånd

• Smerter fra ischias-nerven

Hvorfor får du ondt?

Smerter og nedsat funktion i ben, hofte, knæ eller fod, kan det skyldes flere ting. Måske har du pludselig belastet dine muskler voldsomt i forbindelse med sport. Eller også har du lavet de samme bevægelser igen og igen over en længere periode. Du kan også være så uheldig
at have en medfødt fejlstilling.

I alle tilfælde har du brug for faglig vejledning, der kan afhjælpe dine gener og optimere funktionen.

Sådan behandler fysioterapeuten smerter i ben, hofte, knæ og fod

Hos FysioDanmark hjælper vi med behandling, der passer præcis til dig og dine udfordringer. Sammen med dig lægger vi en plan for, hvordan du undgår at problemet vender tilbage.

• Din fysioterapeut undersøger dig grundigt for at klarlægge årsagen til dine smerter.

• Dernæst lægger fysioterapeuten sammen med dig en behandlingsplan, så årsagen til dine smerter eller besvær bliver reduceret eller forsvinder.

Der er mange forskellige teknikker/metoder til behandling. Det kan for eksempel være at du får løsnet led med nedsat bevægelighed, bløddelsbehandling af spændte muskler, udspænding af stramme muskler, akupunktur mv. Du vil blive vejledt i forhold til arbejdsstillinger, holdning/hensigtsmæssige bevægemønstre.

Det kan også være, at du har brug for indlægssåler, en knæbandage eller andet, som understøtter netop din behandling/træning. Også her kan fysioterapeuten vejlede dig, så du får det, der passer bedst til dig - og kun når det er nødvendigt.

En meget vigtig del (den vigtigste del) af behandlingen er træning/øvelser. Du vil blive introduceret til træning/genoptræning i form af holdtræning, træning hvor din fysioterapeut er tilstede som vejleder eller selvtræning og hjemmeøvelser.

Hvis dine smerter skyldes overbelastning og der er brug for, at du skåner området i en periode, så kan fysioterapeuten vejlede dig, hvordan du bedst muligt gør dette. Muskler og led skal dog bruges og holdes ved lige, og din fysioterapeut hjælper dig i gang med de rigtige øvelser i det rette tempo og justerer dine øvelser, så der sker fremskridt i løbet af din træning.

Mange af FysioDanmarks fysioterapeuter har års erfaring med behandling af både professionelle sportsfolk og motionister, der dyrker alt fra svømning, golf, håndbold, fodbold, badminton, løb osv.