Fysioterapeuten kan hjælpe med ryg og overkrop

Ondt i ryggen - Søg hjælp hos en fysioterapeut

Ondt i ryggen – enten på grund af overbelastning over en lang periode eller ved pludseligt opstået overbelastning er næsten blevet en folkesygdom. FysioDanmark og vores hundredvis af dygtige fysioterapeuter hjælper dig med at forebygge og behandle rygsmerter.

Ryg

Sådan opleves symptomer, smerter og ubehag ofte ved problemer med ryg og overkrop

Symptomer på rygproblemer varierer meget. Det er lige fra lidt træthedsfølelse efter en lang dag på arbejde til næsten invaliderende smerter,
eller smerter ved særlige bevægelser:

• Nedsat bevægelighed – som fx besvær med at binde sko eller komme ud af sengen

• Nedsat kraft i benet

• Nedsat følesans i ben og fod

• Snurrende fornemmelse i ben, fod og/eller tæer

• Besvær med at trække vejret dybt

• Smerter, når du drejer ryggen eller ved løft

• Stivhed i ryggen og hold i ryggen

• Stivhed i lænd og brystdel

• Smerter ud i balle, ben og/eller fod

• Smerter i lænden eller ribbenene

Hvorfor får du ondt i ryggen?

At du har ondt i ryggen og/eller overkroppen kan skyldes overbelastning over længere tid, fx fordi du sidder meget ned i løbet af dagen, har forkerte arbejdsstillinger eller løfter ting i hverdagen. Det kan også skyldes pludselig overbelastning i forbindelse med løft, havearbejde eller uvante aktiviteter.

Sådan behandler fysioterapeuten smerter i ryg og overkrop

Hos FysioDanmark hjælper vi med behandling, der passer præcis til dig og dine udfordringer. Sammen med dig lægger vi en plan for, hvordan du undgår at problemet vender tilbage.

• Din fysioterapeut undersøger dig grundigt for at klarlægge årsagen til dine smerter.

• Dernæst lægger fysioterapeuten sammen med dig en behandlingsplan, så årsagen til dine smerter eller besvær bliver reduceret eller forsvinder.

Der er mange forskellige teknikker/metoder til behandling. Det kan for eksempel være at du får løsnet led med nedsat bevægelighed, bløddelsbehandling af spændte muskler, udspænding af stramme muskler, akupunktur mv. Du vil blive vejledt i forhold til arbejdsstillinger, holdning/hensigtsmæssige bevægemønstre.

En meget vigtig del (den vigtigste del) af behandlingen er træning/øvelser. Du vil blive introduceret til træning/genoptræning i form af holdtræning, træning hvor din fysioterapeut er tilstede som vejleder eller selvtræning og hjemmeøvelser.

Hvis dine smerter skyldes overbelastning og der er brug for, at du skåner området i en periode, så vil fysioterapeuten vejlede dig til, hvordan du bedst muligt gør dette. Muskler og led skal dog bruges og holdes ved lige, og din fysioterapeut hjælper dig i gang med de rigtige øvelser i det rette tempo og justerer dine øvelser, så der sker fremskridt i løbet af din træning.

Smerter og ubehag i kroppen skyldes ofte forkerte og/eller ensidige arbejdsstillinger. Men ubehag og smerter kan også skyldes vrid, riv eller fald i sport.

Mange af FysioDanmarks fysioterapeuter har års erfaring med behandling af både professionelle sportsfolk og motionister, der dyrker alt fra svømning, golf, håndbold, fodbold, badminton, løb osv.