fbpx Skip to content

Smerter og spændinger i nakke og hoved

Fysioterapi ved hovedpine og nakkesmerter

green-bar-100

Rigtig mange danskere oplever smerter og spændinger i hoved og nakke med jævne mellemrum. For de fleste er de blevet et livsesvilkår, der symptombehandles med smertestillende medicin. Det er rigtig ærgerligt for de fleste kan hjælpes gennem fysioterapi. Fysioterapeuten kan hjælpe dig med at finde årsagen til dine smerter og spændinger, og herfra arbejde målrettet på at løsne op i de ramte muskler og led for at lindre smerterne. Ved at finde årsagen, kan vi med en konkret handlingsplan reducere de faktorer, som er medvirkende til at smerterne opstår.

Hvis du oplever symptomer som hovedpine og nakkesmerter, gennem længere tid, anbefaler vi, at du tager kontakt til din lokale FysioDanmark, og bestiller tid til en indledende samtale og undersøgelse.

nude-woman-with-a-neck-injury-on-black-background-PCZDEB3

Hovedpine:

Spændinger i nakke, tinding eller smerter bag øjnene.
Pressende fornemmelser fra nakken eller bag øjnene.
Trykkende smerter, der føles som en stram ring omkring hovedet eller panden.ene.
Nedsat følesans i arm og hånd.
Dunkende, stærk smerte i den ene side af hovedet, som forstærkes af skarpt lys og høje lyde.

Nakke-gener:

Smerter og/eller stivhed i nakken.
Besvær med at dreje hovedet og/eller bøje nakken.
Nedsat følesans i arm og hånd.
Snurrende fornemmelse i arm, hånd og/eller fingre.
Smerter ud i armen.

Hvorfor får du ondt i hoved og nakke?

Årsagerne til hovedpine og nakkegener kan være, at du i længere tid har belastet dine muskler og led. Forkerte arbejdsstillinger, træk, mangel på bevægelse i hverdagen eller at du har været udsat for en skade, kan være årsagen. Det kunne også være at iPad'en eller hovedpuden er synderen.

Hos fysioterapeuten ser vi på årsagen og hvilken behandling der kan afhjælpe problemet hurtigst muligt.

Sådan behandler fysioterapeuten smerter eller spænding i hoved og nakke

green-bar-100

Hos FysioDanmark hjælper vi med behandling, der passer præcis til dig og dine udfordringer. Sammen med dig lægger vi en plan for, hvordan du undgår at problemet vender tilbage.

Din fysioterapeut undersøger dig grundigt for at klarlægge årsagen til dine smerter.
Dernæst lægger fysioterapeuten sammen med dig en behandlingsplan, så årsagen til dine smerter eller besvær bliver reduceret eller forsvinder.

Der er mange forskellige teknikker/metoder til behandling. Det kan for eksempel være at du får løsnet led med nedsat bevægelighed, bløddelsbehandling af spændte muskler, udspænding af stramme muskler, akupunktur mv. Du vil blive vejledt i forhold til arbejdsstillinger, holdning/hensigtsmæssige bevægemønstre. En meget vigtig del af behandlingen er øvelser. Du vil blive introduceret til genoptræning i form af holdtræning, træning hvor din fysioterapeut er tilstede som vejleder eller selvtræning og hjemmeøvelser.

Hvis dine smerter skyldes overbelastning og der er brug for, at du skåner området i en periode, vejleder fysioterapeuten dig til, hvordan du bedst muligt gør dette. Muskler og led skal dog bruges og holdes ved lige, og derfor vil din fysioterapeut hjælpe dig i gang med de rigtige øvelser i det rette tempo og justerer dine øvelser, så der sker fremskridt i løbet af din træning.