Fysioterapeuten kan hjælpe med hoved og nakke

Fysioterapi kan hjælpe på smerter eller spændinger i hoved og nakke

Mange danskere oplever desværre smerter eller spændinger i hoved og nakke med jævne mellemrum. Hvis du oplever symptomer som hovedpine eller nakkegener, kan en fysioterapeut ofte hjælpe dig.

Hovedpine

Sådan opleves symptomer, smerter og ubehag ofte

Hovedpine:

• Spændinger i nakke, tinding eller smerter bag øjnene.

• Trykkende smerter, der føles som en stram ring omkring hovedet eller panden.

• Pressende fornemmelser fra nakken eller bag øjnene.

• Dunkende, stærk smerte i den ene side af hovedet, som forstærkes af skarpt lys og høje lyde – eventuelt ledsaget af synsforstyrrelser, kvalme og opkastninger.

Nakke-gener:

• Smerter og/eller stivhed i nakken.

• Besvær med at dreje hovedet og/eller bøje nakken.

• Smerter ud i armen.

• Nedsat følesans i arm og hånd.

• Snurrende fornemmelse i arm, hånd og/eller fingre.

Hvorfor får du ondt i hoved og nakke?

Årsagerne til hovedpine og nakkegener kan være, at du i længere tid har belastet dine muskler og led. Forkerte arbejdsstillinger, træk, mangel på bevægelse i hverdagen eller at du har været udsat for en skade, kan være årsagen.  Det kunne også være at iPad'en eller hovedpuden er synderen.

Hos fysioterapeuten ser vi på årsagen og hvilken behandling der kan afhjælpe problemet hurtigst muligt.

Sådan behandler fysioterapeuten smerter eller spænding i hoved og nakke

Hos FysioDanmark hjælper vi med behandling, der passer præcis til dig og dine udfordringer. Sammen med dig lægger vi en plan for, hvordan du undgår at problemet vender tilbage.

• Din fysioterapeut undersøger dig grundigt for at klarlægge årsagen til dine smerter.

• Dernæst lægger fysioterapeuten sammen med dig en behandlingsplan, så årsagen til dine smerter eller besvær bliver reduceret eller forsvinder.

Der er mange forskellige teknikker/metoder til behandling. Det kan for eksempel være at du får løsnet led med nedsat bevægelighed, bløddelsbehandling af spændte muskler, udspænding af stramme muskler, akupunktur mv. Du vil blive vejledt i forhold til arbejdsstillinger, holdning/hensigtsmæssige bevægemønstre.

En meget vigtig del (den vigtigste del) af behandlingen er træning/øvelser. Du vil blive introduceret til træning/genoptræning i form af holdtræning, træning hvor din fysioterapeut er tilstede som vejleder eller selvtræning og hjemmeøvelser.

Hvis dine smerter skyldes overbelastning og der er brug for, at du skåner området i en periode, vejleder fysioterapeuten dig til, hvordan du bedst muligt gør dette. Muskler og led skal dog bruges og holdes ved lige, og derfor vil din fysioterapeut hjælpe dig i gang med de rigtige øvelser i det rette tempo og justerer dine øvelser, så der sker fremskridt i løbet af din træning.

Smerter og ubehag i kroppen skyldes ofte forkerte og/eller ensidige arbejdsstillinger. Men ubehag og smerter kan også skyldes vrid, riv eller fald i sport.

Mange af FysioDanmarks fysioterapeuter har års erfaring med behandling af både professionelle sportsfolk og motionister, der dyrker alt fra svømning, golf, håndbold, fodbold, badminton, løb osv.