Fysioterapeuten kan hjælpe med arm, skulder, albue og hånd

Få hjælp til arm, skulder, albue og hånd hos fysioterapeuten

Smerter og ømhed i arm, skulder, albue og hånd er ikke ualmindeligt. Det kan skyldes flere ting som fx uhensigtsmæssig arbejdsstilling, pludselige belastninger i hverdagen eller at du bliver udsat for intense, store belastninger i forbindelse med sport og leg.

Hvis du oplever smerter eller ømhed i arm, skulder, albue og hånd, kan du få hjælp af en fysioterapeut.

Skulder

Sådan opleves symptomer, smerter og ubehag ofte ved problemer med arm, skulder, albue og hånd

• Lokal smerte i skulderen, albue og håndled

• Sporadiske smerter, som fx sovende og/eller prikkende fornemmelse i skulder og arm

• Smerter ved bevægelse eller belastning

• Smerter der viser sig når du hviler armen, fx ved computer, eller når du sover

• Nedsat bevægelighed og/eller kraft

• Muskelspændinger omkring skuldrene

Hvorfor får du ondt i arm, skulder, albue og hånd?

Ondt i arme, skuldre, albuer og hænder kan skyldes mange ting. Ofte skyldes det forkert siddestilling eller kropsholdning, nakkeproblemer og uhensigtsmæssig belastning, men det kan også skyldes ulykker, fx fald eller et uheld i forbindelse med sport. På arbejdet kan du måske have meget ensidigt gentaget arbejde eller forkert brug af computer og mus. Det kan også give problemer. Ellers nogle af de typiske årsager til smerter og nedsat funktion i arme, skuldre, albuder og hænder:

• Forskellige former for gigt som fx leddegigt, slidgigt i skulderled, håndled og fingerled

• Betændelsestilstand i albue – det der kaldes ’tennisalbue’ (ydersiden) eller ’golfalbue’ (indersiden)

• Seneskedehindebetændelse i underarm eller håndled

• Afklemning af nerver i håndleddet. Det kaldes i fagsprog karpaltunnelsyndrom

• ’Frossen skulder’, hvor der er stivhed omkring skulderleddet

• Afklemning af en sene tæt på selve skulderleddet. I fagsprog siger man impingement syndrom

Sådan behandler fysioterapeuten smerter i arm, skulder, albue og hånd

Hos FysioDanmark hjælper vi med behandling, der passer præcis til dig og dine udfordringer. Sammen med dig lægger vi en plan for, hvordan du undgår at problemet vender tilbage.

• Din fysioterapeut undersøger dig grundigt for at klarlægge hvad der er årsag til dine smerter.

• Dernæst lægger fysioterapeuten sammen med dig en behandlingsplan, så årsagen til dine smerter eller besvær bliver reduceret eller forsvinder.

Der er mange forskellige teknikker/metoder til behandling. Det kan for eksempel være at du får løsnet led med nedsat bevægelighed, bløddelsbehandling af spændte muskler, udspænding af stramme muskler, akupunktur mv. Du vil blive vejledt i forhold til arbejdsstillinger, holdning/hensigtsmæssige bevægemønstre.

En meget vigtig del (den vigtigste del) af behandlingen er træning/øvelser. Du vil blive introduceret til træning/genoptræning i form af holdtræning, træning hvor din fysioterapeut er tilstede som vejleder eller selvtræning og hjemmeøvelser.

Hvis dine smerter skyldes overbelastning og der er brug for, at du skåner området i en periode, så kan fysioterapeuten vejlede dig, hvordan du bedst muligt gør dette. Muskler og led skal dog bruges og holdes ved lige, og din fysioterapeut hjælper dig i gang med de rigtige øvelser i det rette tempo og justerer dine øvelser, så der sker fremskridt i løbet af din træning.

Smerter og ubehag i kroppen skyldes ofte forkerte og/eller ensidige arbejdsstillinger. Men ubehag og smerter kan også skyldes vrid, riv eller fald i sport.

Mange af FysioDanmarks fysioterapeuter har års erfaring med behandling af både professionelle sportsfolk og motionister, der dyrker alt fra svømning, golf, håndbold, fodbold, badminton, løb osv.