fbpx Skip to content

Børn og skærmtid - det skal du være opmærksom på

Fysioterapeutens guide til børn og skærmtid

green-bar-100

IPads, telefoner, computerspil og swipe-funktioner. Skærmtid er boomet de seneste år hos børn på både godt og ondt. Men hvilke anbefalinger skal man følge, og hvad er bedst for barnet? I dette blogindlæg kigger vi nærmere på problematikken og får fysioterapeutens anbefalinger. 

Stadig flere børn bruger mere tid foran skærmen. Helt små børn lærer imponerende hurtigt at swipe sig frem på de forskellige devices, og IPad’en bliver hurtigt favoritunderholdningen. Som forældre kan det være guld værd, hvis man er lang tid undervejs i bilen eller mangler en nem distraktion.

Samtidigt kan det være en stor udfordring at navigere rundt i de forskellige anbefalinger omkring skærmtid og børn. Men hvad betyder det reelt for en barnekrop i udvikling at tilbringe stadig mere tid foran en skærm? Ifølge fysioterapeut Jo Abildhauge, er det vigtigt at man finder en balance, så man sikrer kroppen og sansernes udvikling gennem bevægelse og leg, men samtidigt ikke lader os skræmme af skærmene.

 

Voksenskader hos børn
Med skærmenes indtog bruger vores børn efterhånden meget tid i skolen, i børnehaven og derhjemme på at sidde foran en skærm. Netop disse stillesiddende stillinger kan give særlige spændinger og smerter. Skader og smerter, som Jo Abildhauge ofte behandler hos voksne med kontorarbejde, men nu også begynder at se hos børn og unge.

Symptomerne er oftest smerter i nakken, spændinger, hovedpine og svimmelhed. Problemer, der kan relateres tilbage til for meget tid med hovedet bøjet over en skærm.

For at forstå belastningen, kan man forestille sig hovedet som en vægtstand, jo mere man bøjer nakken desto mere forskydes vægten og belaster muskler, sener og nakkens rygsøjle. Et gennemsnitshoved vejer omkring fem kg. Bøjer man 60 grader for at kigge ned på en skræm, bliver hovedet ca. 5 gange så tungt. Sidder man længere tid i samme stilling med denne belastning, får man uundgåeligt ondt – både voksne som børn.

 

Udviklingen af sanserne går i stå
Problemet er i virkeligheden ikke skærmene i sig selv. Det er inaktiviteten, som opstår når barnet bruger for meget tid foran skærmen. Børn skal bevæge sig, bruge kroppen og lege. Det er herigennem, børn aktiverer sanserne og lærer kroppen at kende.

Erstatter IPad’en eller computeren legen, udvikles og aktiveres sanserne ikke, og vi begynder at se problemer med fx balance, finmotorik, nærsynethed, øjenhånd-koordination og rum- og retningssans. Dertil kommer de mere kendte følger af inaktivitet som overvægt og diabetes.

 

Finmotorikken forsvinder 
Det er vigtigt, at børn aktiveres og sanserne udfordres gennem leg. Et helt konkret eksempel er tendensen til, at børn ikke har et godt udviklet pincet-greb, som fx evnen til at styre deres finmotorik, som når de leger med perleplade og skal få de små perler på plads. Det er derfor vigtigt, at man som forældre facilitere leg, hvor børnenes finmotorik og sanser bliver aktiveret.

 

Balance mellem skærmtid og leg 
WHO offentliggjorde i april en række konkrete retningslinjer for børns skærmtid. Men ifølge Jo Abildhauge, udgør skærmen ikke problemet i sig selv. Det handler derimod om at se på barnets normale aktivitetsniveau. Har man et meget aktivt barn, som cykler hjem fra skole og leger med i haven, er der ikke noget galt i at barnet sidder med IPad‘en om aftenen. Har man derimod et barn, som er overvejende inaktivt, bør man være opmærksom på om skærmen har erstattet legen i hverdagen.

Derfor er anbefalingen, at man som forældre faciliterer den aktive og kreative leg, og er opmærksom på at den ugentlige fodboldtræning ikke gør det alene. Sørg for at barnets sanser bliver udfordret.

Dertil skal man være meget opmærksom på, hvilke stillinger børnene sidder i, når de har skærmen. Giv dem de optimale forhold for at undgå de gener, der kan opstå ved for meget skærmtid, anbefaler Jo Abildhauge, og minder om, at det er svært at lave et totalforbud – særligt når vi voksne selv bruger i gennemsnit 7 timer og 16 minutter på medier.

Så husk perlepladen og den aktive leg!

 

Indlægget er skrevet i samarbejde med fysioterapeut Jo Abildhauge, ejer af FysioDanmark Solrød.